hardlopen

Hardlopen, dat was voor mij al heel erg lang geleden. Vanaf het moment dat ik zwanger was in 2018 had ik al niet meer gesport. Daarvoor korfbalde ik nog. En toen ik daarna ook nog eens ziek werd, lees ziekte van Crohn kreeg, werd dat ook nog eens erg lastig. Nu heb ik het hardlopen weer opgepakt. En ik ga je vertellen hoe ik dit aangepakt hebt. Eigenlijk een conditie van 0.0 kan je wel stellen.

Toch verbaasde het mij dat er nog wel wat basisconditie zat. Het lopen ging niet heel moeilijk. Wel ging ik gelijk te fanatiek van start. Wat resulteerde in bekkenklachten en knieklachten. Nu houd ik mij echt aan een schema en dat gaat goed. Uiteraard is het voor mensen met ziekte van Crohn ook belangrijk om goed te sporten en aan lichaamsbeweging te doen.

bron: runnersworld.com

Dit is het schema wat ik volg. Het schema vind je hier. Ik vond dit wel een leuk schema omdat je na 12 weken dus 15 minuten aaneensluitend kunt hardlopen. Momenteel zit ik in week 5 en gaat het prima. Dit is voor deze week goed vol te houden voor mij. En ik merk hierbij geen klachten achteraf of blessures. Ook geen last van mijn bekken. Heel erg prettig. Dat betekent dus dat dit voor mij een goed schema is. Het gaat niet te snel en je merkt echt aan je conditie dat die vooruit gaat.

Het schema is duidelijk en gemakkelijk te volgen. En je loopt dus 15-16 minuten per keer. En ik doe dit gemiddeld 2-3 keer per week. En dat bevalt prima. En doordat je intervaltrainingen doet kan je gemakkelijker leren hardlopen. En het daardoor ook langer volhouden op den duur.

Heel belangrijk zijn natuurlijk ook goede schoenen. Ik heb Asics en deze bevallen mij prima. Je voelt dat er een fijne demping in zit, wat natuurlijk heel erg belangrijk is. Daardoor heb ik dus ook geen last meer van mijn knieën. Want de eerste 2 weken had ik dat wel en toen liep ik nog op andere schoenen. Dus je kunt wel stellen dat goede hardloopschoenen wel echt een must is. En muziek. Haha, ik gebruik nu Bram zijn draadloze oortjes en dat loopt een stuk fijner. Ik kan zonder muziek echt niet hardlopen. Dat voelt heel vreemd.

Dit is dus hoe ik het hardlopen heb opgepakt. Mijn tips; ga niet te snel van start, wil niet te veel. Ik dacht mijn conditie kan dit aan. Maar mijn gewrichten blijkbaar nog niet. Dit werd ook bevestigd door mijn fysiotherapeut. Start echt rustig en volg een schema!
In deze 15 minuten loop ik een kleine 2 kilometer. En dat is dus met een interval schema.

Hierna kan je het schema 30 minuten onafgebroken hardlopen volgen bijvoorbeeld. En dit kan je steeds verder uitbouwen.