thumbDe ochtend, zucht.. die is niet voor mij weggelegd. 4x per week moet ik natuurlijk vroeg opstaan om op tijd op mijn werk te verschijnen. En op tijd wil zeggen, 8 uur moet ik beginnen. Eerder was ik altijd van het snoozen maar dat heb ik afgeleerd. Want snoozen maakt je uiteindelijk alleen maar meer moe.  Nu is het wel zo, dat als ik normaal slaap en een regelmatig ritme heb, ik ook moeilijker uit kan slapen. Helaas, want uitslapen is een grote hobby van mij. Heerlijk in je bed liggen zonder een wekker te hoeven zetten. I <3 it!  In deze blog ga ik je 4 tips geven om makkelijker op te staan.

Nu is het wel zo dat ik in de ochtend altijd snel snel ben. Snel aankleden, hondje uitlaten, ondertussen een boterham wegwerken en gaan met die banaan. Nu kan ik in de auto nog 20-25 minuten bijkomen van het haasten. Ja, ik slaap liever 10 minuten langer, dan dat ik in de ochtend 10 minuten langer de tijd heb.

Ik heb 3 tips voor je die het opstaan gemakkelijker kunnen maken.

1. Zet je wekker zo, dat je gewekt wordt wanneer je in je lichte slaap bent.
Een slaapcyclus duurt gemiddeld 90 minuten. Pas de tijd dat je naar bed gaat, of de tijd dat je wakker wordt hier aan aan, door je wekker om een tijd te zetten die een verveelvoudiging van 90 minuten is vanaf de tijd dat je naar bed gaat. Dus bijv. 6 uur, 7,5 uur of 9 uur. Klinkt misschien sterk, maar het kan je helpen.

2. Zorg voor regelmaat
Sommige mensen denken dat ze zeker wel 8 uur moeten slapen om uitgerust te zijn en te worden. Maar dat is niet waar. Als je regelmaat heb is het aantal uren niet direct belangrijk. Elke avond rond de zelfde tijd naar bed gaan en opstaan, zorgt ervoor dat je veel uitgeruster wakker wordt.

3. Geef jezelf een reden om niet te blijven liggen
Als je een leuke dag gepland hebt is het natuurlijk veel makkelijker om op te staan. Of bijv. zoek een lekker ontbijt recept op en haal alles in huis. En de volgende ochtend weet je dat er een heerlijk ontbijtje staat te wachten. Of nou ja, wachten. Je moet het wel zelf maken, maar je hebt wel iets naar uit te kijken. En een ontbijtje geeft je ook heerlijk een bron van energie.

4. Niet snoozen
Er zijn veel mensen die denken dat als ze snoozen ze uitgeruster wakker worden. Maar dit werkt niet zo. Want op de ‘snooze’-knop duwen is slecht om twee redenen. Ten eerste is de slaapkwaliteit die je tijdens het ‘snoozen’ krijgt heel laag. “Het is erg slecht voor je slaap, want in plaats van negen minuten extra, rustgevende, diepe slaap krijg je enkel een lichte slaap. Dat kan je zelfs slapper en meer moe maken dan als je bij het eerste alarm uit bed komt”, aldus expert dr. Matthew Mingrone.

Wat doe jij ‘s ochtends om op tijd je bed uit te komen?